Hoe een nieuwe JEANNEAU wordt klaargemaakt.
Marina Yachting Center heeft haar eigen personeel, ateliers en rollend materiaal om de nieuwe en tweedehands boten binnenshuis klaar te maken.  Wij beperken ons dus niet enkel tot de verkoop.  Dries, Kevin en Kristof hebben samen 35 jaar proffesionele ervaring in de watersportsector.  Met hun ervaring dragen zij zorg voor de boten en werken zij de boten met kennis af.  

Nieuwe motor en zeiljachten worden vanaf fabriek met uitzonderlijk transport naar Oostende vervoerd door de Zedelgemse transporteur Altéad-Devriendt.  Waarna ze sinds kort gelost worden met de nieuwe travellift aan de Hendrik Baelskaai of per mobiele kraan van Noordzee aan de showroom.

De boten worden nadien vervoerd naar de winterhal of ons atelier achter de showroom, waar alles wordt uitgepakt.  
Zowel de boten als de masten zijn voor het vervoer tot hun minimum in afmetingen ingekort.

Propellers, balcons, masten, beugels, boegbeslag, stuurwielen, preekstoelen en dergelijke zijn allemaal van de nieuwe boten gehaald door de fabriek.

Masten gaan apart per trailer naar de winterhal waar, stagen, vallen, spreaders, antennes, kabels, lichten, reflectoren en rolfokken worden geplaatst.

Eens de boot binnen in de hal staat, wordt de inventaris van de boot gecontroleerd en nagegaan of er schade is opgelopen bij het transport.

Kevin tapeted de waterlijn af en schuurt onder de waterlijn, het schip lichtjes ruw, zodat de verflagen beter kleven.  Na primer en 2 lagen antifouling te hebben aangebracht, rekening houdende met de droogtijden, wordt de boot van de kar gehaald en op steunen gezet.  Zo kunnen ook deze 6 tot 8 oppervlaktes worden behandeld.

 
Het dek en het salon worden bekleed met tapijt of karton, om geen kans op krassen te hebben bij het monteren.  

Watertanks en watercircuits worden veelvuldig gespoeld om de bewaarproducten te verwijderen.

Montage van de balcons, reling, stuurwielen, buiskappen, bimini's, achtertenten gebeurd in eerste fase.

Nadien wordt Raymarine elekronica geplaatst in samenspraak met de eigenaar. Zodoende heeft hij/zij alles op zijn gewenste locatie staan.

Custom opties worden door Dries of Kristof ingebouwd in overleg met de eigenaar.  
Buitenboordmotorboten komen steeds af fabriek zonder motor.  Kristof zorgt voor de installatie, rekening houdende met alle facetten die invloed kunnen hebben.

Eens alles opgebouwd is en geïnstalleerd, volgt een controle van de werking, poetst de kuisvrouw het intérieur en worden de instellingen van de elektronica aangepast naar de taal van de eigenaar.

Nadien wordt de boot naar de kade gereden en gaat de boot met de travellift of mobiele kraan te water.

In Oostende steken wij de boten te water in het Visserijdok of het Vuurtorendok.  De technische havenzone, aangezien er geen faciliteiten zijn in de jachthavens. 


 
Bij zeiljachten wordt de mast geplaatst en getrimd door Dries.  Nadien gaan de zeilen erop en worden alle elektrische aanlsuitingen in de mast geconnecteeerd.

Voor motoryachten wordt een Volvo agent of Cummins agent ingeschakeld om de calibratie en controle uit te voeren.  Zij voeren ook de garantie in vanaf deze datum.

Een tankwagen komt langs om de boot bij te tanken.  De tankmeters wordt gelijktijdig geijkt en gecontroleerd.

Na de tewaterlating worden de boten doorgevaren door de Visserijsluis, en volgt een korte proefvaart om alles te testen.

Eens in de jachthaven, worden de boten gepoetst en worden kleine aanpassingen uitgevoerd.

De owners manual wordt naar het Nederlandstalige vertaald. 

 
Bij oplevering wordt met de koper gevaren en gemanoeuvreerd, zodat hij ervaring kan opdoen met zijn nieuwe boot.  Wij lopen de boot van voor tot achter af met de klant en tonen hem de zaken waar op moet gelet worden en tonen de juiste gebruikswijze van de opties.

Achteraf is het tijd voor de aperitief.